Rekord Polski, Rekord Polski miętus - zdjęcie, fotografia
Wiadomości Wędkarskie 01/08/2013 00:00

Niespełna dwa lata temu pisaliśmy o rekordowym miętusie – 3,86 kg (75 cm), złowionym 6 listopada 2011 r. w Jeziorze Nyskim przez pana Jerzego Zająca z Głogówka. Zaznaczyliśmy, że w karierze wędkarskiej pana Jerzego był to pierwszy i od razu rekordowy miętus – ryba trafiła do tabeli oficjalnych rekordów Polski. Jak wiemy, historia lubi się powtarzać. Tym razem swojego „pierwszego rekordowego miętusa” wyholował pan Tomasz Kozak z Częstochowy.

Jak wiemy, historia lubi się powtarzać. Tym razem swojego „pierwszego rekordowego miętusa” wyholował pan Tomasz Kozak z Częstochowy. Razem z kolegą wybrał się nad górną Wartę na pstrągi potokowe. Nawet nie przypuszczał, że jego 75-centymetrowa zdobycz to miętus na rekord Polski.

Tomasz Kozak:

- Wczesnym i bardzo chłodnym rankiem, w czwartek 9 maja 2013 r., wybrałem się z kolegą Piotrem Kaźmierczakiem nad Wartę w okolicy Karczewic. Za cel postawiliśmy sobie wiosenne pstrągi potokowe. Woda była niska, więc pojechaliśmy dalej, w kierunku ujścia Wiercicy. W rzece było dużo powalonych drzew, prawdopodobnie przez bobry, i mieliśmy nadzieję, że kryje się tam niejeden ładny pstrąg. Początkowo spinningowałem błystkami obrotowymi, Meppsami Aglia nr 1 i 2. Ryby brały słabo, wyholowałem zaledwie kilka niedużych okoni. W końcu uzbroiłem wędkę w białe kopyto. Po trzecim rzucie szczytówka mocno się wygięła i musiałem szybko wyregulować hamulec. Po około 40 minutach zaciętej walki zobaczyłem dużą, kolorową rybę. Byłem szczęśliwy. Sądziłem, że złowiłem suma, nie zwróciłem uwagi na brak wąsów. W pośpiechu zrobiliśmy kilka zdjęć i bezpiecznie zważyliśmy zdobycz na wadze elektronicznej, która pokazała 4,06 kg. Ryba była piękna i duża, z potężnym łbem i w świetnej kondycji. Ostrożnie wypuściliśmy ją z powrotem do rzeki.

W domu, po obejrzeniu zdjęć, stwierdziłem, że złowiony przeze mnie „sum” nie ma wąsów i właściwie nie jest podobny do suma. Włączyłem komputer i zacząłem szukać potwierdzenia swoich wątpliwości w Internecie. Byłem w szoku, kiedy moja ryba okazała się ogromnym miętusem i na dodatek rekordowym!

Nie zdarzyło mi się dotąd złowić miętusa. Ten był pierwszy i od razu taki olbrzymi. Znałem te ryby tylko z opowiadań kolegów, ale oni holowali niewielkie sztuki, długości około 30 cm. Mój tata też nigdy nie widział tak dużego miętusa, a przed laty nieraz łowił je ze swoim ojcem...

Ten rekordowy okaz wyholowałem za pomocą wędki Konger World Champion IRI Stalker 2,45 m (15–45 g) i kołowrotka Shimano Stradic 2500 FB z żyłką Steelon 0,16 mm. Szczęśliwą przynętą było białe kopyto Relax 7 cm, z 6-gramową główką i hakiem 4/0.

Serdecznie gratulujemy panu Tomaszowi rekordu krajowego i życzymy wielu kolejnych sukcesów!

Miętusy w „Rekordach na plan”

Z analizy zgłoszeń nadesłanych do redakcji w ciągu ostatnich pięciu lat wynika, że medalowe miętusy, tj. ważące 1 kg i więcej, nie należą
w naszych wodach do łatwych zdobyczy. W latach 2008–2012 odnotowaliśmy zaledwie 20 dorodnych ryb, w tym 7 na złoty medal (od 2 kg). Miętusy najlepiej brały w listopadzie (18), czyli tuż przed rozpoczynającym się w grudniu okresem ochronnym, po jednej sztuce przyniosły: maj
i czerwiec. Najskuteczniejszymi przynętami były rybki przynętowe (żywiec i filet), które zapewniły 50% brań. Kolejne miejsca zajęły rosówki, gumy (kopyta i rippery) oraz czerwone robaki. Najlepszymi łowiskami dużych miętusów są duże rzeki: Odra, Wisła i Warta. Dalej plasują się zbiorniki zaporowe: Nyski, Poraj i Domaniów.

Ryba z wąsikiem

Wprawdzie nasz świeżo upieczony rekordzista, pan Tomasz Kozak, nie zauważył żadnych wąsów na pysku wyholowanego miętusa, to wąsik na dolnej szczęce ryba z pewnością miała. Taki charakterystyczny wąsik ma również dorsz, który jest bliskim kuzynem miętusa.

W Polsce miętus występuje w chłodnych wodach śródlądowych, ale spotkamy go również w przybrzeżnej strefie Bałtyku. Do tarła przystępuje od grudnia do marca w wodzie o temperaturze 4 stopni Celsjusza. Narybek rośnie stosunkowo wolno. Po osiągnięciu 20 cm zaczyna odżywiać się rybami, ale dopiero w szóstym roku może osiągnąć długość 50 cm i masę powyżej jednego kilograma.

CZYTAJ STR. 86

Reklama

Rekord Polski: miętus 4,06 kg! komentarze opinie

• robcio82 - niezalogowany 2013-11-01 09:36:38

Mam wrażenie, że kolega czytał jakiś inny tekst a tu wpisał komentarz. Wyraźnie jest napisane, że miętus złowiony został na początku maja.

• robcio82 - niezalogowany 2013-10-31 15:02:04

Mojego 70-taka 2,9 KG nie uznali,kryjąc się za okresem ochronnym.Miętus złowiony w odrze w grudniu 2012 poniżej ujścia warty nie miał okresu ochronnego.Nagrody przyznaje komisja ,która nie zna przepisów.Gdzie tu sprawiedliwość

• Głupio że się znamy... - niezalogowany 2019-10-18 19:03:52

Ten ,,rekord'' to skandaliczna blaga!!!
    Okoliczności połowu: Warta (rzekomo) w Karczewicach. Do 2008 r. jakość wody w Warcie była pozaklasowa, czyli poprzemysłowo-komunalna. Trudno było wytrzymac ten kolektorowy fetor na brzegu. Z trudem też wytrzymywały to nieliczne płotki, leszczyki i szczupaczki. Bardzo nieliczne! Inne ryby nie dawały rady. Po drodze nieoczyszczone gòwna puszczały do Warty Jaskrów, Mstów, Skrzydlòw, Rzeki, Karczewice... Jakość wody i deficyt tlenu w płytkiej, wąskiej i wyregulowanej Warcie raczej wykluczały możliwość przeżycia miętusa. Po 2009 r. dzięki modernizacji oczyszczalni jakość Warty zaczęła się poprawiać i od tego momentu Warta na omawianym odcinku zaczęła być zarybiana narybkiem miętusa. Pierwsze ledwomiarowe serdelki zaczęły się trafiać w 2011 r. W 2013 przeciętny rozmiar to 28-33 cm. Około czterdziestki pokazały się dopiero przeszło rok po rzekomym rekordzie - pod koniec listopada 2014. Wiem - bo wybierałem się na miętusy w tamtych latach i traktując złowienie ich, jako swoistą egzotykę. Skąd taki okaz na tym odcinku Warty? Ok. To jeszcze nie niemożliwe, choć mało prawdopodobne. Od tego momentu będzie ciekawiej... - Nie dość że rekordowy miętus, to złowiony na spinning. Dobra łowi się takie na białe kopyta i twistery... Spod lodu, nocą - w dziewiczych jeziorach USA i Kanady. Gratuluję farta, zwłaszcza że ten padł w Warcie, przed południem, i w dodatku w maju! Czy mam dodawać, że są świadkowie, jak szczęśliwy łowca kupił swoją rekordową rybkę w gospodarstwie rybackim Knieja i pojechał się sfotografować nad rzekę - bynajmniej nie w Karczewicach??? Graty i dobrego samopoczucia z odznaką w klapie! - kolego Norco z WCP...

Dodajesz jako: |
 Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wiadomosciwedkarskie.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Polski Związek Wędkarski Redakcja Wiadomości Wędkarskie z siedzibą w Warszawa 00-831, Twarda 42,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"