Rekord Polski, Rekord Polski boleń - zdjęcie, fotografia
Wiadomości Wędkarskie 01/01/2014 00:00

Kiedy przed pięciu laty prezentowaliśmy rekord krajowy bolenia – 8,05 kg, złowiony 31 października 2008 r. w Odrze na woblera przez Jarosława Skibińskiego z Jelcza-Laskowic, podkreślaliśmy, że ta rzeka należy do najlepszych łowisk rekordowych rap w Polsce. I nie pomyliliśmy się. Odra ponownie wydała przepiękny okaz – 8,43 kg, tym razem pochodzący ze zbiornika Bajkał...

Nowym posiadaczem rekordu Polski jest pan Rafał Wikluk z Wrocławia, który 5 października 2013 r. zachęcił do brania olbrzymią rapę na 7-centymetrową miękką przynętę. Gratulujemy!

I nie pomyliliśmy się. Odra ponownie wydała przepiękny okaz – 8,43 kg, tym razem pochodzący ze zbiornika Bajkał – wyrobiska pożwirowego o powierzchni około 60 ha i średniej głębokości 3,5 m, które leży koło Kamieńca Wrocławskiego i ma stałe połączenie z wodami Odry. Nie jest bowiem tajemnicą, że do Bajkału licznie wpływają okazy odrzańskich sumów, szczupaków, sandaczy, leszczy i boleni.

Rafał Wikluk:
- W piątek 4 października 2013 r. wybrałem się wraz z przyjaciółmi na trzydniową zasiadkę nad zbiornik Bajkał. Byliśmy przygotowani na karpie oraz drapieżniki. W miejscu, w którym łowiliśmy, znajduje się rów głęboki na 4,5 m, a dno wokół wznosi się do około 3 m.
Zarówno piątek, jak i sobota nie były atrakcyjne pod względem brań. Karpie żerowały słabo, ale na powierzchni od czasu do czasu pojawiały się małe ławice drobnicy uciekające przed boleniem. Postanowiłem pospinningować. Wędkę uzbroiłem w 7-centymetrowe czerwone kopyto Relaksa z główką o masie 11 g.

Starałem się zarzucić przynętę tam, gdzie żerował drapieżnik. Czekałem aż guma opadnie na dno i szybko zwijałem plecionkę, ale z krótkimi postojami, aby ponownie opadła. Kiedy znalazła się dokładnie w miejscu przegłębienia dna, poczułem bardzo mocne uderzenie. Zaciąłem i ryba zaczęła szaleńczo odjeżdżać, wyciągnęła około 30 m plecionki, zatrzymała się, po czym zdecydowanie ruszyła w lewo. Gdy ochłonąłem, zacząłem powoli ściągać ją do brzegu. Zafundowała mi jeszcze dwa odjazdy, wyciągając po 20 m plecionki, i w końcu zasrebrzyła się na powierzchni. Wtedy poczułem, że mam nad nią przewagę. Po kilku minutach była już na tyle blisko, że przyjaciel mógł ją bezpiecznie podebrać. Rapa była ogromna, miała potężny ogon. Tak wielkiego okazu jeszcze nie widzieliśmy. Waga pokazała 8,43 kg, a miarka równe 90 cm!

Gdy opadły emocje, przystąpiliśmy do fotografowania zdobyczy. Wędkujący nieopodal na łodzi wędkarz podpłynął z gratulacjami, przyjrzał się rybie i powiedział, że boleń na rekord Polski jest dużo większy i mierzy około 130 cm...
Ta informacja trochę mnie zaskoczyła, nie mogłem uwierzyć, że w naszych wodach żyją tak duże bolenie. Po powrocie do domu zacząłem przeglądać kolejne numery „WW” i okazało się, że to ja złowiłem bolenia na rekord Polski!
Okaz wyholowałem za pomocą wędziska Jaxon Variant Pro Spinning 270 cm (5–25 g) z kołowrotkiem Spro Red 3500, na którym miałem jaskrawą plecionkę Power Pro 0,13 mm.

Bolenie w „Rekordach na plan”
Medalowe bolenie, tj. ryby ważące 3 kg i więcej, łowimy w polskich wodach stosunkowo często. Biorąc pod uwagę zgłoszenia z trzech ostatnich pełnych sezonów: 2010–2012 (z roku 2013 nie mamy jeszcze kompletu zgłoszeń), łącznie przyznaliśmy 213 medali, w tym 57 złotych za okazy minimum 5-kilogramowe. Te dane stawiają bolenia na trzecim miejscu wśród najczęściej zgłaszanych do „WW” drapieżników, za szczupakiem i okoniem, ale przed sandaczem i sumem.
Najlepszymi łowiskami okazów są duże rzeki: Odra, Wisła, Warta, Bug i Narew. Łowimy w nich blisko 55% medalowych sztuk. Spośród mniejszych rzek na wyróżnienie zasługują: Brda, San, Gwda, Nysa Kłodzka, Łyna, Wisłoka, Dunajec i Prosna. Co piąty zgłoszony drapieżnik pochodzi ze zbiornika zaporowego. Tu przoduje Zalew Zegrzyński, a za nim plasują się: Rejów, Mietków, Gołuchów i Słup. Na uwagę zasługują też: Sulejów, Chańcza, Nielisz, Sieniawa i Zalew Złotnicki. Po kilka okazów rocznie łowimy w wyrobiskach, stawach, starorzeczach i kanałach. Najsłabiej wypadają jeziora, ale jest wśród nich prawdziwa perełka – jezioro Roś, które obdarza dorodnymi boleniami w każdym sezonie.
Statystycznie najłowniejszymi przynętami są woblery, modele 8-centymetrowe, głównie srebrzyste i srebrzysto-niebieskie. Kolejne miejsce zajmują 7-centymetrowe miękkie przynęty – kopytka i rippery, najczęściej wzory białe i perłowe, również z czarnym lub czerwonym grzbietem. Na trzecim miejscu jest żywiec – ukleja i mała płoć. Kiedy wybrać się na medalowe okazy? We wrześniu i maju, które zdecydowanie prowadzą w naszym rankingu. Październik zajmuje dopiero 6 miejsce, ale potrafi zapewnić kapitalne okazy, o czym świadczą ryby zgłaszane na rekord Polski.

Opracował

Rekord Polski: boleń 8,43 kg! komentarze opinie

• jklobut - niezalogowany 2014-03-19 22:49:13

a druga sprawa ż może u was jest mało bolenia. W moich stronach to chwast którego trzeba tępić!

• jklobut - niezalogowany 2014-03-19 22:45:20

Łapie bolenie 7 lat i to ze wędzone się tylko nadają do jedzenia to pic.To ryba drapieżna i jak każdą rybe trzeba umieć zrobić.

• jklobut - niezalogowany 2013-12-24 11:12:16

Panie Nitka regulamin nie zabrania zabierania ryb z łowiska to sprawa indywidualna!!!! a uświadamianie że to nie jest ok.nic nie daje jeżeli ktoś ma ochotę zabrać rybe z łowiska i uwędzić bo tylko w takiej postaci jest zjadliwa.Jak wprowadzą górne limity to wtedy każdy się do nich dostosuje?

• jklobut - niezalogowany 2013-12-20 16:56:02

Brak odpowiedzi utwierdza mnie w przekonaniu,że piekny boleń skończył tak jak większość polskich rekordów,czyli na patelni!Horror!Marek Nitka.

• jklobut - niezalogowany 2013-12-18 16:10:27

Pytanie do łowcy okazu jaki jest dalszy los złowionego bolenia?Marek Nitka.

Dodajesz jako: |

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama

25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wiadomosciwedkarskie.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Polski Związek Wędkarski Redakcja Wiadomości Wędkarskie z siedzibą w Warszawa 00-831, Twarda 42,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"