Prawnik radzi - Zakupy w Internecie

Prawnik radzi, Prawnik radzi Zakupy Internecie - zdjęcie, fotografia
Wiadomości Wędkarskie 01/03/2015 00:00

Wielu moich znajomych zaopatruje się w sprzęt wędkarski niemal wyłącznie w sklepach internetowych. To oni nakłaniali mnie od dłuższego czasu, abym na łamach „WW” podjął tematykę wędkarza – klienta sklepu internetowego.


Wielu moich znajomych zaopatruje się w sprzęt wędkarski niemal wyłącznie w sklepach internetowych. To oni nakłaniali mnie od dłuższego czasu, abym na łamach „WW” podjął tematykę wędkarza – klienta sklepu internetowego.

W momencie, gdy piszę poniższe słowa, mija właśnie miesiąc od wejścia w życie ustawy z dnia 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (weszła w życie 25 grudnia 2014 r.). Ustawa zawiera szereg ciekawych – z punktu widzenia konsumenta – regulacji i serdecznie polecam jej lekturę. Tu postanowiłem ograniczyć się do analizy wybranych obowiązków informacyjnych wynikających z ww. ustawy i sprawdzić, na ile internetowi sprzedawcy dostosowali się do nowych wymagań. Uznałem, że najważniejsze z punktu widzenia nabywcy będą dane sprzedawcy, prawo do odstąpienia od umowy oraz procedura reklamacji. Analizie poddałem regulaminy (w tym zakładki „kontakt”) 10 losowo wybranych, wędkarskich sklepów internetowych. Wyniki tej skromnej analizy przedstawiam poniżej. Na marginesie chciałbym dodać, że ustawa o prawach konsumenta posługuje się pojęciami „przedsiębiorca” i „konsument”, ja zaś będę się posługiwał pojęciami „sprzedawca” i „nabywca”.



Dane sprzedawcy

Sprzedawca jest zobowiązany do podania kupującemu wszelkich informacji niezbędnych do zawarcia umowy kupna-sprzedaży. Wśród nich znajdują się dane identyfikujące przedsiębiorcę (np. firma, REGON, NIP), adres prowadzenia działalności (w tym adres poczty elektronicznej, numer telefonu lub faksu) oraz adres, pod którym można złożyć reklamację, jeśli jest inny niż ten, pod którym działa firma.

Nikogo, kto choć raz dokonywał zakupu w Internecie – o zwrocie towaru i reklamacji nie wspominając – nie trzeba przekonywać, jak ważny jest kontakt ze sprzedawcą. W tym zakresie analizowane sklepy internetowe (choć nie wszystkie!) spełniają wymogi ustawy o prawach konsumenta. Pewien niedosyt można odczuć, czytając postanowienia regulaminów dotyczące odstąpienia od umowy i reklamacji, gdzie często nie jest podawany adres, pod który należy towar odesłać. Oczywiście można się domyślać, że odesłanie towaru powinno nastąpić pod adresem firmy. Niemniej jednak brak tego adresu można uznać za niespełnienie wymagań omawianej ustawy, szczególnie w kontekście odsyłania nabywcy – przez sprzedawcę – do producenta towaru, o czym będzie mowa w dalszej części artykułu. W przypadku jednego sklepu stwierdziłem brak jakichkolwiek danych kontaktowych w postaci numeru telefonu, faksu czy też adresu poczty elektronicznej. Sklep ten stosuje jedynie tzw. formularz kontaktu.


Odstąpienie od umowy

Możliwość odstąpienia od umowy, innymi słowy zwrotu towaru, to sprawa z punktu widzenia nabywcy bardzo ważna. W obecnym stanie prawnym towar kupiony przez Internet można zwrócić bez podania przyczyn w ciągu 14 dni. Aby skutecznie zwrócić taki towar, należy w tym terminie wysłać do sprzedawcy stosowne oświadczenie o odstąpieniu od umowy. Ważny jest też sposób liczenia 14-dniowego terminu. Termin ten liczy się od dnia następnego po dniu dostarczenia zamówionego towaru. Jeśli zatem towar dostarczono np. 1 maja, termin odstąpienia mija 15 maja. Sprzedawca ma obowiązek zwrócić, oprócz ceny produktu, także koszt jego wysłania, ale tylko najtańszy przez siebie oferowany. Jeżeli np. kupujący wybrał przesyłkę kurierską za 20 zł, a sprzedawca oferował także dostawę poprzez list polecony za 10 zł, to zwrot obejmie 10 zł. Koszt odesłania towaru do sprzedawcy ponosi natomiast kupujący.

Niestety, w zakresie zwrotu towarów regulaminy omawianych sklepów pozostawiają wiele do życzenia. Część z nich jako termin odstąpienia od umowy wskazuje 10 dni, nie zaś obowiązujące 14. Z kolei te, które wskazują 14 dni, podają często nieprawidłowy sposób liczenia tego terminu, licząc go od dnia dostarczenia towaru, nie zaś od dnia następnego po dniu dostarczenia. Na tym jednak nie koniec. Jeden ze sklepów nakłada na kupującego obowiązek sprawdzenia towaru w obecności kuriera i w razie jego wady, konieczność spisania protokołu, który ma podpisać kurier. Jest to działanie ewidentnie bezprawne. Dwa inne sklepy zalecają sprawdzanie towaru po dostarczeniu, jednak z treści ich regulaminów nie wynika, aby wyciągały jakieś konsekwencje w razie niezastosowania się do tego zalecenia. Inny ze sklepów w ogóle pomija w regulaminie sprawę zwrotu towaru.


Procedura reklamacji

Niezależnie od możliwości zwrotu towaru, nabywca ma możliwość reklamowania rzeczy wadliwej. Reklamując towar, można skorzystać z gwarancji (jeśli na dany towar została udzielona) lub rękojmi (w razie wady towaru). Podkreślenia wymaga, że są to dwie odrębne drogi składania reklamacji. Reklamując towar, mamy zatem dwóch adresatów, a mianowicie gwaranta wskazanego w karcie gwarancyjnej, a w przypadku rękojmi – sprzedawcę, który ma obowiązek przyjąć i rozpatrzyć reklamację w terminie 14 dni od dnia jej zgłoszenia. Odsyłanie nabywcy chcącego skorzystać z rękojmi do producenta towaru czy też wymuszanie na nim skorzystania z gwarancji jest niedopuszczalne w świetle obowiązujących przepisów. Odpowiedzialność sprzedawcy z tytułu rękojmi trwa 2 lata. Wypada dodać, że nabywca może żądać naprawienia wady, wymiany towaru, obniżenia ceny lub zwrotu pieniędzy i to od nabywcy, nie zaś sprzedawcy, zależy wybór żądania.


Analiza wspomnianych regulaminów może prowadzić do wniosku, że nabywca może korzystać niemal wyłącznie z gwarancji. Temat rękojmi jest skrzętnie pomijany w treści większości ww. regulaminów, zaś nabywca odsyłany jest do producenta towaru, co jest niedopuszczalne. W jednym przypadku sprzedawca, wbrew obowiązującym przepisom, uznaje, że to on, a nie nabywca, jest władny decydować o tym, czy ma naprawić wadę, wymienić towar, obniżyć cenę czy też zwrócić pieniądze.

Na zakończenie wypada dodać, że omawiane powyżej regulacje nie mają zastosowania w relacjach, w których sprzedający nie prowadzi działalności gospodarczej, a na przykład sprzedaje przez Internet nieużywany już przez siebie sprzęt wędkarski. Przykładem takich relacji mogą być np. popularne na forach internetowych giełdy typu kupię/sprzedam.



Zdjęcie N.S
Tekst
Reklama

Prawnik radzi - Zakupy w Internecie komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wiadomosciwedkarskie.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Polski Związek Wędkarski Redakcja Wiadomości Wędkarskich z siedzibą w Warszawa 00-831, Twarda 42,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"