Prawnik radzi - Prawo na kłusowników cz. VI

Prawnik radzi, Prawnik radzi Prawo kłusowników - zdjęcie, fotografia
Wiadomości Wędkarskie 01/08/2011 00:00

Czy w zakresie uprawnień służb, które ścigają kłusownictwo, nowa ustawa o rybactwie śródlądowym wprowadziła jakieś zmiany. Jakie służby mogą kontrolować wędkarzy, czyli jakim służbom mam dać się skontrolować..?

Czy w zakresie uprawnień służb, które ścigają kłusownictwo, nowa ustawa o rybactwie śródlądowym wprowadziła jakieś zmiany. Jakie służby mogą kontrolować wędkarzy, czyli jakim służbom mam dać się skontrolować? Niedawno mojego kolegę usiłowali kontrolować pracownicy jakiejś firmy ochroniarskiej. (pytanie z Internetu)

Jeśli chodzi o uprawnienia służb powołanych do kontroli przepisów ustawy o rybactwie śródlądowym i przepisów wydanych na jej podstawie oraz służb mogących podejmować takie czynności, ustawodawca wprowadził zmiany, które trudno nawet nazwać kosmetycznymi. W ogólnym rozrachunku nie mają one żadnego znaczenia dla przeciętnego wędkarza łowiącego zgodnie z przepisami. Zmiany te dotyczą art. 23 pkt 4 lit. c i pkt 5. Pierwszy przepis dotyczy przekazywania zatrzymanych dokumentów w terminie 7 dni do sądu, zaś drugi – możliwości dokonywania czynności wyjaśniających w sprawach o wykroczenia.

Podstawową służbą, której zadaniem jest kontrola przestrzegania ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie, pozostaje Państwowa Straż Rybacka (PSR).
Zgodnie z art. 23 omawianej ustawy,
w czasie wykonywania czynności służbowych strażnik Państwowej Straży Rybackiej jest uprawniony do:

1) kontroli dokumentów uprawniających do połowu ryb u osób dokonujących połowu oraz dokumentów stwierdzających pochodzenie ryb u osób przetwarzających lub wprowadzających ryby do obrotu;

2) kontroli ilości masy i gatunków odłowionych ryb, przetwarzanych lub wprowadzanych do obrotu oraz przedmiotów służących do ich połowu;

3) zabezpieczenia porzuconych ryb i przedmiotów służących do ich połowu w wypadku niemożności ustalenia ich posiadacza;

4) żądania wyjaśnień i wykonywania czynności niezbędnych do przeprowadzania kontroli, a w wypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia:
a) legitymowania osób podejrzanych w celu ustalenia ich tożsamości,

    b) odebrania za pokwitowaniem ryb i przedmiotów służących do ich połowu, z tym że ryby należy przekazać za pokwitowaniem uprawnionemu do rybactwa, a przedmioty zabezpieczyć,

    c) zatrzymywania za pokwitowaniem dokumentów, o których mowa w pkt 1, z tym że dokumenty te wraz z wnioskiem o ukaranie przekazuje się w terminie 7 dni do sądu,

    d) kontroli środków transportowych w celu sprawdzenia zawartości ich ładunku w miejscach związanych z połowem ryb,

    e) przeszukiwania osób i pomieszczeń na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego w celu znalezienia przedmiotów mogących stanowić dowód w sprawie lub podlegających przepadkowi,

    f) doprowadzenia do najbliższego komisariatu lub posterunku Policji osób, w stosunku do których zachodzi potrzeba podjęcia dalszych czynności wyjaśniających;

5) dokonywania czynności wyjaśniających w postępowaniu w sprawach o wykroczenia, które zostały określone w przepisach ustawy, udziału w tych sprawach w charakterze oskarżyciela publicznego oraz wnoszenia środków zaskarżenia od rozstrzygnięć zapadłych w tych sprawach;

6) nakładania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia określone w ustawie;

7) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, zwracania się o taką pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji społecznych, jak również w nagłych przypadkach do każdego obywatela o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w przepisach o Policji, określających szczegółowo zasady żądania takiej pomocy;

8) wstępu i wjazdu:

    a) do pomieszczeń magazynowych i miejsc składowania ryb oraz na tereny obrębów hodowlanych,

    b) na tereny pozostające w administracji urzędów morskich, na tereny lasów, zakładów przemysłowych, ośrodków turystyczno-wypoczynkowych, gospodarstw rolnych w zakresie niezbędnym do prowadzenia kontroli na wodach przyległych do tych terenów,

    c) na wały przeciwpowodziowe, śluzy, tamy, na teren elektrowni, młynów i tartaków wodnych, przepompowni oraz innych urządzeń piętrzących wodę, z wyjątkiem terenów i obiektów Sił Zbrojnych, Straży Granicznej i Policji oraz innych, których szczególne przeznaczenie stanowi informacje niejawne o klauzuli tajności „tajne” lub „ściśle tajne”;

9) prowadzenia działań kontrolnych w miejscach wymienionych w pkt 8 bez konieczności uzyskania zgody ich właściciela lub użytkownika;

10) noszenia broni palnej krótkiej, broni gazowej i broni sygnałowej;

11) noszenia kajdanek i ręcznego miotacza gazu.

Obok PSR, funkcjonuje również Społeczna Straż Rybacka (SSR). Strażnikowi Społecznej Straży Rybackiej przysługują jednak jedynie uprawnienia, o których mowa w art. 23 pkt 1–3 i 4 lit. b.

Poza PSR i SSR uprawnionymi, na podstawie odrębnych przepisów, do kontroli wędkujących są: strażnicy leśni, Państwowa Straż Łowiecka i Straż Parku Narodowego. W pewnym uproszczeniu można stwierdzić, że ich uprawnienia w zakresie kontroli są tożsame z tymi, którymi dysponują funkcjonariusze PSR. Oczywiste jest także, że uprawnionymi do kontroli pozostają funkcjonariusze Policji. Jeśli natomiast chodzi o pracowników agencji ochrony, to nie można wykluczyć możliwości przeprowadzania przez nich kontroli np. w sytuacji, gdy zostali zatrudnieni przez właściciela prywatnego łowiska do takich właśnie czynności. Kwestią otwartą pozostaje natomiast, jak daleko pracownicy ochrony mogą posunąć się w swoich czynnościach.

Reklama

Prawnik radzi - Prawo na kłusowników cz. VI komentarze opinie

Dodajesz jako: |
Reklama

Ogłoszenia PREMIUM

Chcesz coś sprzedać lub kupić, oferujesz usługi, szukasz pracownika lub pracy?

Dodaj swoje drobne ogłoszenie w naszym serwisie. Zapraszamy!

Dodaj ogłoszenie

Kalendarz

Najbliższe imprezy
Reklama


 Reklama


25 maja 2018 roku weszło w życie Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z 27 kwietnia 2016 roku tzw. RODO. Nowe prawo nakłada na nas obowiązek uzyskania Twojej zgody na przetwarzanie przez nas danych osobowych w plikach cookies

Oświadczam, iż zapoznałem sie z Polityką prywatności i zgadzam się na zapisywanie i przechowywanie w mojej przeglądarce internetowej tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie zaszyfrowanych w nich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania z innych stron internetowych, serwisów oraz parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez wiadomosciwedkarskie.com.pl, oraz ZAUFANYCH PARTNERÓW.

Administratorzy danych / Podmioty którym powierzenie przetwarzania powierzono

Polski Związek Wędkarski Redakcja Wiadomości Wędkarskie z siedzibą w Warszawa 00-831, Twarda 42,

Cele przetwarzania danych

1.marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
2.świadczenie usług drogą elektroniczną
3.dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
4.wykrywanie botów i nadużyć w usługach
5.pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)


Podstawy prawne przetwarzania danych


1.marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
2.świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
3.pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych


Odbiorcy danych

Podmioty przetwarzające dane na zlecenie administratora danych, w tym podmioty ZAUFANI PARTNERZY, agencje marketingowe oraz podmioty uprawnione do uzyskania danych na podstawie obowiązującego prawa.

Prawa osoby, której dane dotyczą

Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą.

Informacje dodatkowe

Więcej o zasadach przetwarzania danych w "Polityce prywatności"